Olin maanantaina pelaamassa lentopalloa ja vuoromme loppu puolella yksi pelaajista satutti jalkansa niin pahoin, että ambulanssi tuli hänet viemään sairaalaan. Jalka oli niin kipeä, että pienikin liike olisi sattunut paljon.

Kotiin pyöräillessäni mieleeni tuli alla oleva Raamatun kohta.

Jeesus sanoi hänelle: "Nouse, ota vuoteesi ja käy". (Joh. 5:8)

Kannattaa lukea koko luku. Sitten mietin miten Jeesus olisi toiminut tilanteessa, jossa ystäväni jalka loukkaantui. Olisiko hän sanonut jotain samaa kuin tuolle rammalle miehelle? Ajatukset juoksivat päässäni eikä aikaakaan kun jo mietin tilannetta, jossa minä olen potilaana kivuissani ja Jeesus tulee sanomaan minulle nuo ratkaisevat sanat. Jalkaan sattuu niin paljon, että pelottaa edes vähän liikauttaa sitä ja sitten pitäisi uskaltaa nousta ja lähteä kävelemään. Olisiko minulla niin vahva usko, että uskaltaisin hievahtaakaan? Arvaatte jo vastauksen, koska ette usko itsekään pystyvänne siihen. En minäkään. Joku Jeesuksen persoonassa tai paremminkin Hengessä sai tuon ramman miehen tottelemaan ja hän voitti elämän.

Olipahan opettavainen pyörämatka. Kotiin päin. Joskus minusta tuntuu, että eihän minun tarvitse enää ponnistella. Olen jo varsin hyvä uskovainen eikä minussa ole paljonkaan parantamisen varaa. Onneksi Jumala jaksaa kärsivällisesti korjata luuloni tällaisilla tilanteilla. Kiitos Herralle! Seuraavan kerran kun olo taas tuntuu leppoisalle ja ylpeys alkaa nostaa päätään, toivon muistavani tämän opetuksen. Kannattaa siis lukea Raamattua ja miettiä itsensä niihin tilanteisiin, niin alkaa totuus valjeta.

Onneksi meillä on armollinen, kärsivällinen... so. rakastava Isä taivaan!